Icon play
zamknij

teraz
na antenie

Wybierz radio, które chcesz słuchać

Radio kielce
Folk radio

teraz
na antenie

close

Przyszłość nowych linii kolejowych w regionie

Planowana rozbudowa linii kolejowych biegnących przez województwo świętokrzyskie była tematem rozmowy między samorządowcami z naszego regionu, a Januszem Kowalskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Autor: Daniel Lenart

26.11.2020 15:19

image 26.11.2020 Kielce. Konferencja prasowa w sprawie rozbudowy linii kolejowych. Na zdjęciu (od lewej): Tomasz Jamka - członek zarządu województwa, Janusz Kowalski - sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, poseł Mariusz Gosek Fot. Daniel Lenart / Radio Kielce
Komentarze

Budowa nowych i modernizacja obecnych linii kolejowych jest częścią projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Janusz Kowalski mówi, że rządowi zależy na dobrej współpracy z samorządami, przez teren których będą przebiegały zmodernizowane trasy.

- Rozmawiamy o tym, jak mieć najlepszy standard komunikacji, aby decyzje były podejmowane w zgodzie i w przekonaniu, że każda ze stron została wysłuchana - podkreśla wiceminister.

Mariusz Gosek, poseł Zjednoczonej Prawicy podkreśla, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to szansa rozwoju województwa świętokrzyskiego. Dużo szybciej będzie można również dostać się do stolicy.

- Dzisiaj dojazd do Warszawy zajmuje dwie i pół godziny. Jeżeli zrealizujemy te wielkie inwestycje to skróci się on do godziny i pięciu minut. Inwestycje to dwie szprychy przebiegające przez województwo świętokrzyskie - mówi Mariusz Gosek.

Szprychy to określenie na linie kolejowe łączące resztą kraju z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W województwie świętokrzyskim powstanie linia nr 89 łącząca Końskie i Kielce i linia nr 73 prowadząca od Buska Zdrój do Tarnowa. To fragmenty tzw. szprychy nr 7.

Wybudowana zostanie także linia nr 84 Radom - Kunów, będąca elementem szprychy nr 6.

W sumie w województwie świętokrzyskim planowana jest budowa 73 kilometrów nowych tras. Oprócz tego zmodernizowanych ma zostać 208 km istniejących torów.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma rozpocząć się w 2023 roku, a całość zakończy się w 2034 roku. Inwestycja ma być finansowana przy udziale środków unijnych.

Janusz Kowalski zapewnia, że polskie weto wobec projektu budżetu Unii Europejskiej nie będzie miało wpływu na modernizację tras kolejowych.

- Jestem pewien, że nie stracimy nawet jednego euro. Weto było konieczne, by nie dopuścić do podważania suwerenności naszego kraju - twierdzi wiceminister.

Jak informowaliśmy, do końca przyszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają ogłosić przetargi na roboty budowlane w ramach Krajowego Programu Kolejowego oraz nowej perspektywy unijnej o wartości ponad 17 mld zł. Mówili o tym w czwartek na wspólnej konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

icon-tag

Tagi do tego wpisu

PKP RK Ostrowiec Św. RK Kielce rozbudowa Mariusz Gosek Centralnym Port Komunikacyjny RK Końskie
other news

Podobne wiadomości

PKP PLK do końca przyszłego roku ogłosi przetargi za ponad 17 mld zł [LISTA]

PKP PLK do końca przyszłego roku ogłosi przetargi za ponad 17 mld zł [LISTA]

Ograniczenia w pociągach PKP Intercity

Ograniczenia w pociągach PKP Intercity

Mariusz Gosek: z kryzysu Zjednoczona Prawica wyjdzie mocniejsza

Mariusz Gosek: z kryzysu Zjednoczona Prawica wyjdzie mocniejsza