Starachowice porządkują przestrzeń. Uchwała krajobrazowa od nowego roku
Miasto ma wyglądać bardziej estetycznie, a to za sprawą uporządkowania tablic i banerów reklamowych. Starachowice od stycznia wprowadzają uchwałę krajobrazową. Od 6 stycznia przyszłego roku, szyldy i reklamy będą musiały spełniać ściśle określone standardy.
Autor: Anna Głąb
17.11.2020 10:40
Prezydent Marek Materek informuje, że miasto zostanie podzielone na dwie strefy.
W strefie A, czyli w centrum, nie będzie można stosować tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „potykacze”, te będą mogły być ustawione wyłącznie w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i ogrodzeniach. Szyldy i reklamy mogą być umieszczone tylko na tej nieruchomości, w której prowadzona jest działalność. Te zasady będą obowiązywać na Rynku, wraz z przyległymi ulicami, na Szlakowisku, w Parku Miejskim, na terenie wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”, w okolicy Wielkiego Pieca i na terenach położonych między al. Armii Krajowej a ul. Staszica.
Z kolei w strefie B będzie obowiązywał zakaz umieszczania banerów na płotach, mostach i wiaduktach, a także drzewach, latarniach i słupach. Dodatkowo z przestrzeni miasta mają zniknąć reklamy zniszczone, które przestały spełniać swoją funkcję.
Pierwszy krok w kierunku uporządkowania przestrzeni zrobiło miasto. Banery zniknęły z ogrodzeń Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, szkół oraz muru przy Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Zdaniem mieszkańców uchwała krajobrazowa korzystnie wpłynie na wizerunek Starachowic.
- Reklam jest za dużo, często w tym gąszczu nie można przeczytać informacji i w efekcie nie wiadomo, do czego te reklamy zachęcają. Lepiej, żeby było widać budynki i drzewa niż banery.
Inny punkt widzenia mają jednak właściciele agencji reklamowych. Magdalena Maciąg, która od kilku lat prowadzi tego typu firmę w Starachowicach mówi, że dla niej i lokalnych przedsiębiorców uchwała krajobrazowa może oznaczać straty.
- Duże banery, rodzaj plandeki mocowanej na ogrodzeniu, to jeden z najtańszych sposobów zareklamowania swojej działalności. Nie każdego stać na wynajęcie tablicy reklamowej, bo to koszt kilkuset złotych. W przypadku firm zlokalizowanych na peryferiach, banery były rodzajem drogowskazu pokazującego miejsce i rodzaj działalności przedsiębiorstwa.
Obecnie przedsiębiorcy mają czas na dostosowanie się do nowych przepisów, po Nowym Roku za złamanie zapisów uchwały będą groziły kary.

Tagi do tego wpisu
Marek Materek RK Starachowice uchwała krajobrazowa
Podobne wiadomości
Koniec z chaosem reklamowym? Wiemy, kiedy gotowa będzie uchwała krajobrazowa
Sporo uwag do projektu uchwały krajobrazowej
Będą konsultacje społeczne ws. ustawy krajobrazowej
Jacek Sztechman: ustawa krajobrazowa to dobry krok