Icon play
zamknij

teraz
na antenie

Wybierz radio, które chcesz słuchać

Radio kielce
Folk radio

teraz
na antenie

close

RADIO PIK. Skargi do NFZ, pacjenci mają dość teleporad. Kto może domagać się wizyty?

81 proc. wszystkich świadczeń w przychodniach w regionie to teleporady - alarmuje Narowy Fundusz Zdrowia. I chce uzależnić finansowanie przychodni od udziału zdalnych konsultacji.

10.06.2021 15:00
Źródło: Radio PiK

image Fot. / Radio PiK
Komentarze

Wcześniejsze finansowe motywacje do otwierania przychodni nie przyniosły spodziewanych efektów. Nieprzyjęci pacjenci skarżą się do NFZ.

- I tak nastąpiła poprawa, w szczycie pandemii 90 proc. świadczeń załatwianych było przez telefon – mówi Waldemar Gadziński, wojewódzki konsultant do spraw medycyny rodzinnej.

- Musimy pamiętać, że sposób przyjmowania pacjentów w POZ zmienił się. W pierwszej kolejności zawsze jest wykonywana teleporada po to, aby ocenić jaki problem zdrowotny ma pacjent i zaplanować dalszą diagnostykę i leczenie. Należy założyć, że na jedną wizytę osobistą pacjenta będą przypadały 2 lub 3 teleporady – dodaje.

Od połowy marca w pewnych sytuacjach lekarz nie może nam odmówić przyjęcia. Kto może domagać się osobistej wizyty w przychodni?

- Taka wizyta powinna mieć miejsce w przypadku pacjentów z chorobą przewlekłą, u których doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, także osób z podejrzeniem choroby nowotworowej, dzieci do 6. roku życia - poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których można udzielić zdalnie oraz osób po raz pierwszy przyjmowanych przez lekarza pielęgniarkę czy położną POZ – wymienia Daria Kosmecka z kujawsko-pomorskiego oddziału NFZ.

W razie odmowy przyjęcia, można dzwonić na infolinię – tel. 800 190 590. NFZ wskazuje, że w 400 placówkach  ponad 90 proc. porad  załatwiano przez telefon - cześć świadczeniodawców może nie zapewniać odpowiedniej jakości opieki nad pacjentami.