Icon play
zamknij

teraz
na antenie

Wybierz radio, które chcesz słuchać

Radio kielce
Folk radio

teraz
na antenie

close

NIK: kształcenie dzieci niepełnosprawnych wymaga poprawy

Polskie szkoły nie radzą sobie z kształceniem dzieci niepełnosprawnych. Jak wynika z raportu przygotowanego przez kielecką delegaturę Najwyższej Izby Kontroli, w aż połowie ogólnodostępnych placówek, nie zapewniono odpowiednich warunków uczniom niepełnosprawnym. W połowie skontrolowanych szkół nie organizowano dodatkowych zajęć pomagających dziecku w usamodzielnianiu się.

Autor: Daniel Lenart

22.01.2018 15:40

image Polskie szkoły nie radzą sobie z kształceniem dzieci niepełnosprawnych Fot. Wojciech Habdas / Radio Kielce

Grzegorz Walendzik, dyrektor NIK w Kielcach dodaje, że tam, gdzie one były, wiele placówek, nie oceniało czy są one skuteczne. Szkoły często tłumaczyły, że to rodzice wycofywali się z posyłania dzieci na zajęcia dodatkowe, ale zdaniem NIK placówki nie próbowały przekonywać rodziców, by nie rezygnowali z zajęć.

Jednak nieprawidłowości było znacznie więcej.

- Szkoły często umieszczały dzieci niepełnosprawne w klasach o zbyt dużej liczbie uczniów, przeładowanych. Ciągle w wieku szkołach są bariery architektonicznej. Przykładowo, w jednej z placówek zajęcia dodatkowe dla ucznia mającego problemy z chodzeniem zorganizowano na drugim piętrze - informuje dyrektor kieleckiej NIK.

Z kolei inne dziecko mające problemy ze wzrokiem miało zajęcia w pomieszczeniu znajdującym się poniżej poziomu gruntu. Wiele szkół nie zatrudniało również asystentów nauczyciela, którzy są wymagani np. w przypadku uczniów z autyzmem.

Za ucznia niepełnosprawnego szkoła otrzymuje wyższą subwencję. Jednak, jak tłumaczy Grzegorz Walendzik, dyrektorzy wielu placówek nie wykorzystywali dodatkowych pieniędzy.

- Być może część dyrektorów placówek oświatowych o tym nie wiedziała i nie wnioskowała o dodatkowe pieniądze do organów prowadzących. Ale zwykle szkoły tłumaczyły to tym, że uczniowie nie byli chętni do uczestniczenia w dodatkowych zajęciach, lub nie było możliwości zatrudnienia specjalistów chcących takie zajęcia prowadzić - informuje dyrektor NIK.

Grzegorz Walendzik podkreśla, że dzieci niepełnosprawne mają dobry dostęp do szkół ogólnodostępnych, ale konieczny jest skuteczniejszy monitoring szkół wprowadzających edukację włączającą, jak i efektów kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

icon-tag

Tagi do tego wpisu

Niepełnosprawni NIK szkoły
other news

Podobne wiadomości

Niepełnosprawni świętowali w Ostrowcu

Niepełnosprawni świętowali w Ostrowcu

Niepełnosprawni na scenie w Chmielniku

Niepełnosprawni na scenie w Chmielniku

Niepełnosprawni rywalizowali w turnieju badmintona

Niepełnosprawni rywalizowali w turnieju badmintona