Najkrótsza trasa do A4. To jedna z najważniejszych inwestycji świętokrzyskiego

Po prawie 80 latach prom łączący Nowy Korczyn z Borusową w gminie Żabno zakończy działalność. Pod koniec 2020 roku zastąpi go prawie 700-metrowy most spinający dwa brzegi rzeki po stronie świętokrzyskiej i małopolskiej. Będzie to najkrótsza droga z Kielc w stronę Tarnowa. W miejscu planowanej przeprawy podpisano dziś umowę na realizację inwestycji.

Wzięli w niej udział przedstawiciele inwestorów, czyli marszałkowie województw świętokrzyskiego i małopolskiego, a także przedstawiciele wykonawcy. Przeprawę wybuduje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia.

Marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas informuje, że inwestycję za ponad 53 miliony złotych, obejmującą wykonanie projektu oraz robót budowlanych sfinansują samorządy obu województw. Po stronie województwa świętokrzyskiego wartość inwestycji wynosi 28 milionów złotych. Budowa mostu w Nowym Korczynie jest jedną z najważniejszych inwestycji województwa świętokrzyskiego.

- Zależało nam, by wspólnie z województwem małopolskim potraktować tę inwestycję jako zadanie priorytetowe dla obu regionów i tak się stało. Dziś przystępujemy do jej realizacji - mówi Adam Jarubas.

[MXPic]2018/04/dsc00985-135222.JPG!ZOOM[/MXPic]

Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego podkreśla, że inwestycja ma również duże znaczenie dla Małopolski, szczególnie dla jej wschodniej części. Nowa droga stanie się alternatywą dla krajowej trasy nr 73 i umożliwi dogodne połączenie między Tarnowem i autostradą A4 a Kielcami i Warszawą.

- Inwestycja będzie szansą na zwiększenie rozwoju gospodarczego. Infrastruktura drogowa i kolejowa są bez wątpienia ważną częścią gospodarki. To również ważna inwestycja dla samych mieszkańców i kierowców. Z pewnością przyczyni się do poniesienia jakości ich podróżowania i życia - uważa Jacek Krupa. 

Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich informuje, że most będzie miał 677 metrów długości, jezdnię o szerokości 7 metrów i dwa pasy ruchu. Będą także chodniki i ścieżka rowerowa. W okolicy istniejącego skrzyżowania prowadzącego do przeprawy mostowej z drogi krajowej nr 79 powstanie rondo. Trasa zakończy się po małopolskiej stronie w Borusowej włączeniem do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 973.

Wójt Nowego Korczyna Paweł Zagaja, zaznacza, że inwestycja była wyczekiwana przez mieszkańców od lat.

- Dzięki niej możliwe będzie szybsze połączenie obu regionów, co ma znaczenie dla mieszkańców i firm transportowych, ale także dla turystów, którzy przemierzają Polskę w poszukiwaniu ciekawych atrakcji turystycznych - tłumaczy wójt Nowego Korczyna.

Projekt budowy mostu ma być gotowy za rok, a sam obiekt w październiku 2020 roku.

Autorzy